اهمیت کیفیت و کمیت در UX چیست؟

اهمیت کیفیت و کمیت در UX چیست؟
مهران پایریز

مهران پایریز

10 اسفند 1399

17 پسند
زمان مطالعه 8 دقیقه

معمولا محصولات UX کاربر محور یک ایده کاملا جذاب برای صنایع مختلف است . مثلا بیشتر فناوری های جهان و یا سایر کسب و کارهای کوچک از این امکانات بهره مند می شوند . با این احوال شرکت ها  سعی می کنند که کاربران خود را در راس تصمیمات طراحی خود قرار بدهند. اما واقعاً باید از کجا دانست که نیاز کاربران چیست؟ بهترین روش برای اطمینان از ارائه محصول نهایی ، انجام تحقیقات زیادی درباره کاربران است.

 

UX

 

 

در این نوع از تحقیقات روشهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد ، اما اکثر روشها در یکی از دو دسته تحقیق های کمی و کیفی کاربر قرار می گیرند. شاید تا الان خیلی از طراحان به این چیز ها توجهی نشان نداده باشند و یا آن را بی اهمیت بدانند ولی بر اساس نتایج برخی از سایت های موفق ، این تحقیقات همیشه کاربردی بوده است.

فهرست مطالب

تفاوت تحقیقات کمی  و کیفیت در UX

به طور خلاصه ، تحقیقات کمی به مواردی گفته می شود که از لحاظ تحقیقاتی به نتایج عددی برسد ، ولی در عوض تحقیقات کمی به فرایندی گفته می شود که تحقیقات شامل هیچ عددی نمی شود /ف و فقط کیفیت کار مورد محاسبه قرار می گیرد.  با این احوال همه این تحقیقات به هدف شما مربوط می شود .

اطلاعات بیشتر در مورد تحقیقات کمی  UX

بیایید با اعداد شروع کنیم.  معمولا در تحقیقات کمی UX ، به چه چیزهایی توجه می کنیم ؟

تعریف : تحقیقات کمی کاربر ، فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های عینی و قابل اندازه گیری از انواع مختلف آزمایش کاربر است.

داده های کمی تقریباً همیشه عددی هستند و بر تجزیه و تحلیل آماری ، ریاضی و محاسباتی داده ها متمرکز هستند. همانطور که از نامش پیداست ، تحقیقات کمی درمورد کاربران تولید نتایج قابل اندازه گیری است.

نمونه هایی از داده های کمی

داده های کمی به سوالات زیر پاسخ می دهد:

در طراحی UX ، تجزیه و تحلیل منبع بزرگی از داده های کمی است. بازدید از صفحه ، نرخ گزاف و نرخ تبدیل همه نمونه هایی از داده های کمی است که می توان با استفاده از تجزیه و تحلیل جمع آوری کرد.

مزایای تحقیقات کمی کاربر

با توجه به ماهیت عینی تحقیقات کمی کاربر ، داده های بدست آمده احتمالا با نواقص بسیاری مواجه خواهد بود . در این طور تحقیقات معمولا هدایت شرکت کنندگان به یک نتیجه خاص دشوار خواهد بود و قطعا مطالعه در خصوص چنین کاربرانی نیاز به وقت بسیاری دارد.  اما تجربه نشان داده است امار نهای از این تحقیقات بسیار ثمر بخش بوده و می توان به عنوان الگویی برای جذب کاربران بهره برد .

اطلاعات بیشتر در مورد تحقیقات کیفی UX

این تحقیقات معمولا در ک شرایط انتخاب قرار می دهد ;  و باعث می شود این سوال مطرح بشود که کیفیت در سایت دقیقا به چه معناست چیست و کاربران چه مزایایی دارند که می توان آن را در روند تحقیق خود قرار داد؟

تعریف

تحقیق کیفی کاربر ، فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های غیر عددی در قالب نظرات ، رفتارها ، احساسات یا انگیزه ها است. داده های کیفی با هدف ایجاد نگاهی عمیق تر به الگوهای رفتاری انسان ها است.

نمونه هایی از داده های کیفی

داده های کیفی را نمی توان به راحتی نزدیک به محاسبه های کمی در نظر گرفت و از آن استفاده کرد. در مواردی که تحقیقات کمی غالباً دیدگاه گسترده ای را ارائه می دهد ، تحقیقات کیفی عمیقاً به مسائل دیگر می پردازد.

تحقیقات کیفی اغلب به صورت نظرسنجی ، مصاحبه و مشاهدات کاربر یا تجزیه و تحلیل ابتکاری و گروههای متمرکز صورت می گیرد. همانند داده های کمی ، جلسات آزمایش کاربر فرصت های زیادی برای جمع آوری داده های کیفی فراهم می کند.

مزایای تحقیق کاربر کیفی

تحقیقات کیفی نگاه عمیق تری به کاربران شما می دهد و اغلب مواردی را نشان می دهد که داده های کمی نمی توانند از عهده آن بر بیایند . در عوض آزمایش های کیفی از رویکردی چون "با صدای بلند فکر کنید" استفاده می کند .

زمان انجام تحقیقات کیفی یا کمی چقد راست ؟

در حالی که تحقیقات کیفی کاربر می تواند در هر مرحله از فرآیند طراحی انجام شود ، تحقیقات کمی در مورد کاربر بهتر است ، چه در آغاز و چه در پایان چرخه طراحی ، روی یک محصول نهایی کار انجام می دهد. این در حالی است که معمولا اهداف تحقیقات کمی متفاوت می شود و گاهی وقت ها نیاز به جمع بندی و ارزیابی معیارها در یک محصول یا سایت پیدا می کند. شرکت ها معمولاً برای ارزیابی نیاز به نین مواردی دارند و در بعضی از اوقات این موارد را بصورت فرضی مورد بررسی قرار می دهند .

در اینجا ، ما چند نمونه از روشهای تحقیق کیفی و کمی را ذکر کرده ایم.

کیفی

کمی

نظرسنجی ها

ایجاد تحقیق کیفی و کمی UX

همانطور که تا الان متوجه شدید روشهای تحقیق می توانند به دسته های مختلفی تقسیم بندی اما در طراحی UX مفهوم تحقیق کمی متفاوت می شود و اجزای مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد. علاوه بر این ، غیر از طراحان ، مشاغل دیگر هم از این نوع تحقیقات برای کسب و کار خود استفاده می کنند . با این احوال دلیل این امر این است که داده های کمی و کیفی تحقیقات کاربر بهتر است و به وضوح می توانند جواب سوال های بسیاری را آشکار سازد .

7 کلیدهای اصلی

با این احوال تحقیقات کمی و کیفی کاربر معمولا در فرآیند طراحی محصولات و تجربیات آن مورد استفاده قرار می گیرند و صاحبان مشاغل بهتر از همیشه کاربران خود را می شناسند . نیازها و اهداف واقعی کاربران همیشه مستلزم دیده شدن هستند و چنین کاری فقط از طراح UX بر می آید.  البته تحقیقات کمی ، به نوعی یک آزمون بزرگی است که از تمام کاربران  گرفته می شود . مثلا کاربران از لحاظ : رتبه بندی رضایت ، زمان کار ، تعداد کلیک و نرخ پرش یا تبدیل گزارش مورد بررسی قرار می گیرند.

منبع مقاله


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رابط کاربری

چند نکته مهم UI برای سرعت بخشیدن به طراحی

شاید برای برخی از کاربران پیش آمده باشد که وقتی روی یک طرح کار می کنند ، برخی از متن ها را بزرگتر و یا کوچکتر در نظر می گیرند ، تا از فضای ...


مهران پایریز

مهران پایریز

28 بهمن 1399

9 دقیقه
رابط کاربری

رابط کاربری (UI) به سبک دور کاری

بر اساس آمار های منتشر شده از رابط کاربری (UI) پیش بینی می شود که تا سال 2028 ، 73٪ از تیم های طراحی حرفه ای کار خود را به صورت دور کاری انجام ...


مهران پایریز

مهران پایریز

12 اسفند 1399

9 دقیقه
تجربه کاربری

تجربه کاربری (UX) چیست ؟

شاید تا کنون در زندگی خود اتفاقات متفاوتی را تجربه ، و در مورد هر کدامشان تعاریف جداگانه ای داشته باشید .  تجربه کاربری (UX) دقیقا به همین موضوع اشاره می کند  ، تجربه ...


تجربه کاربری (UX) چیست ؟

مهران پایریز

20 بهمن 1399

6 دقیقه