8 نکته مهم در طراحی UX

8 نکته مهم در طراحی UX
مهران پایریز

مهران پایریز

27 بهمن 1399

12 پسند
زمان مطالعه 8 دقیقه

تجربه کاربر ی (UX) یکی از بخش های مهم  طراحی است که توسط آن محصولاتی چون :وب سایت ها و نرم افزارها ، طراحی می شوند. اگر چه این محصول می تواند یک وب سایت ، و یا یک برنامه تلفن همراه یا هر چیز دیگری باشد ، ولی در مجموع چنین طرح هایی جزوی از وظایف طراحان (UX) محسوب می شود.

UX

 

با این احوال به نظر می رسد برخی از طراحان و صاحبان مشاغل آن را دست کم می گیرند. واقعیت این است  که اگر طراحی UX شما روی مخاطبانتان تاثیر گذار باشد ، محصول شما رونق بیشتری خواهد داشت. در غیر این صورت ، باید به فکر بهبود طراحی  خود باشید.در این مقاله ، می خواهیم به بهترین نکات UX اشاره کنیم. شاید این موارد به شما کمک کند که محصولات خود را با تجربه کاربری بصری و موثر تری طراحی کنید.

فهرست مطالب

بررسی  UX را انجام دهید

در ابتدای کار بیشتر طراحان می خواهند پروژه خود را در اولین فرصت به پایان برسانند و بدون داشتن اطلاعاتی دست به طراحی بزنند . با این احوال برای بهبود طراحی وب باید زمانی را برای جمع آوری اطلاعت جدید اختصاص بدهید . این در حالی است که تیم UX باید به دور هم جمع شوند و شرایط فعلی محصول را تجزیه و تحلیل کنند. البته همه این موارد بسته به محصول و اهداف آن دارد ، و باید این فرایند حسابرسی UX بررسی شود . این در حالی است که حسابرسی UX شامل: مصاحبه ذینفعان ، بررسی و درک اهداف کاربر ، بررسی تجزیه و تحلیل ، بررسی استانداردهای قابلیت استفاده ، ارزیابی اکتشافی و غیره می باشد.

از تغییرات بیش از اندازه خودداری کنید

تصور کنید به سوپرمارکت نزدیک خانه خود می روید ، اما هر بار کسی محصولات را مرتب می کند و نمی توانید آنچه را که می خواهید پیدا کنید. اگر شما از آن دسته از طراحانی هستید که چنین تغییراتی را بدون در نظر گرفتن کاربران خود انجام می دهید ، باید بدانید که دقیقا کاربران همان حسی را دارند که در توضیحات فوق به آن اشاره کردیم ..

البته این اشتباهات به هر شکلی می تواند اتفاق بیفتد . مثلا شما فرض کنید در طراحیتان از هیچ الگو و دسته بندی استفاده نکرده باشید و تمامی نیازهای کاربران را در کنار یکدیگر قرار داده اید . در این جا هم به مانند  اتفاق قبلی اشتباهی صورت گرفته است و این نوع از طراحی باعث گیج شدن کاربران می شود و به هر نحوی تجربه خوبی  را برای مخاطبان خود رقم نزده اید .

با کاربر خود ملاقات کنید

اولین سوالی که یک طراح باید از خود بپرسد این است که "مخاطب شما چه کسی است؟". این وب سایت یا برنامه را برای چه کسی توسعه می دهید؟ به نظر می رسد این موضوع کاملا واضح باشد و قبل از هر کاری به آنچه که می خواهید انجام بدهید خوب فکر کنید  . با این احوال یکی از اشتباهات طراحی وب ممکن است این باشد که شما بیش از اندازه به اطلاعات مشتری اعتماد کرده باشید، و یا بدون آزمایش تئوری دست به طراحی زده باشید .

البته برای رسیدن به یک درک مناسب حتما نیاز نیست دست به یک تحقیقات جامع بزنید . شما تنها با شناخت از کاربران و درک بیشتر از طراحی رقیبان و همکاران خود می توانید به یک نتیجه گیری مناسب دست پیدا کنید .

اصل سادگی را دنبال کنید

اصل سادگی یکی از معیارهای مهمی است که  هر طراحی باید آن را رعایت کند . این سادگی باید طوری به نظر برسد که هر کاربری با هر نوع انتخابی بتواند با ایده و طراحی شما ارتباط بر قرار کند . البته خیلی از طراحان UX  به دنبال طرح های ساده نیستند و همیشه به دنبال ایده ها و نظرات پر رسیک می گردند . در این طور طراحی ها شاید از لحاظ فکری به چیزی که می خواهند دست پیدا کنند اما از لحاظ معیاری کاربران بسیاری را از دست داده اند .

طراحی خود را بی نقص اجرا کنید

یک طراحی خوب و مطلوب همیشه از دید کاربران متفاوت بوده است اما چیزی که همه ی این کاربران را به درستی جلب طراحی و ظاهر کار می کند ، این است که طراح از یک نگاه به محصول خود نگاه نکند . بر اساس آماری که سایت TruConversion منتشر کرده است ، هر وب سایتی که با طراحی غیر موبایل بخواهد فعالیتی را آغاز کند احتمالاً فقط 20٪ از سود را تجربه می کند . در حالی که صفحات مناسب برای موبایل می توانند تا 30٪  هم سود کسب کنند.

روی محتوا تمرکز کنید

کار یک طراح فقط طراحی یک پروژه نیست. بلکه در درجه اول باید دید خوبی نسبت به کاری که می خواهد انجام بدهد داشته باشد . همچنین یک طراح علاوه بر ایده های خوب و مناسب ، نیاز بسیاری به نوشته های UX مناسب دارد. در قدم بعدی باید مطمئن شوید که ارتباط شما با کاربران روشن و قابل درک است . همچنین از اصطلاحاتی که کاربران با آن راحت تر هستند استفاده کنید و در بخش دیگر نیز کار خود را با شوخ طبعی آغاز کنید.

به قابلیت دسترسی توجه کنید

دسترسی موضوع بسیار مهمی است که ارزش کار شما را دو چندان می کند . از نظر طراحی UX ، کار طراح ساخت محصولی است که برای همه قابل دسترسی باشد.

مثلا بعضی  از کاربران از نابینایی کامل ، کم شنوایی ، اختلالات حرکتی یا ناتوانی های شناختی فکری رنج می برند که یک طراح خوب می تواند دسترسی مناسبی را برای چنین افرادی در نظر بگیرد. با این حال ، دسترسی فقط در این گروه از کاربران محدود نیست ، بلکه در موارد دیگر ، مانند کوررنگی و مشکلات بینایی نیز وجود دارد. این کار خدمت به گروه کوچکی از افراد نیست ، بلکه در کل به بهبود تجربه کاربری کمک می کند.

در اینجا به برخی از این نیازها اشاره می کنیم:

دسترسی اجزا : شما باید اطمینان حاصل کنید که همه اجزا در یک صفحه و در یک مکان قرار گرفته باشند ..

طراحی مستقل از دستگاه : تمرکز شما نباید فقط برای زیبایی باشد بلکه  محتوا شما نیز بسیار مهم است و طراحی شما باید کاملاً روی همه دستگاه ها نمایش داده شود. همچنین ، باید معادل متن را برای نقشه های تصویری یا پیوندهای تصویری تهیه کنید تا یک شخص بتواند آنها را بدون یک دستگاه نشانگر کلیک کند.

دسترسی مناسب برای دسنگاه های مختلف : برای کاربرانی که فقط صفحه کلید یا ماوس دارند و از آنها استفاده می کنند ، باید بتوانند از طریق وب سایت جستجو کنند و به ترتیب با کمک یک صفحه کلید یا ماوس همه عملکردها را انجام دهند.

رابط کاربری سازگار باشد

طراحی UX باید طوری به نظر برسد که از لحاظ تأثیر گذارد به نتایج خوبی دست پیدا کند. مثلا طراحی خوب شامل : زیبایی ، رابط کاربری زیبا ، شیک و مرسوم ، مد روز ، به اندازه کافی عجیب و غریب ، احساس راحتی می شود . این پدیده در کتاب طراحی همه چیز توسط دون نورمن شرح داده شده است.

برای دستیابی به این سازگاری باید از همان سبک پیروی کنید و از عناصر مارک تجاری و طراحی یکسان در سراسر محصول استفاده کنید. این روشی است که می توان کاربران را برای ارتباط بیشتر تشویق کرد .

منبع مقاله


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تجربه کاربری , رابط کاربری

با کیت های UX و UI سریعتر طراحی کنید

یک طراحی UX و UI اصیل می تواند پروژه های وب شما را برجسته کند. با این حال ، ساخت هر عنصر طراحی از ابتدا می تواند یک پروسه بسیار وقت گیر باشد. وقتی ...


مهران پایریز

مهران پایریز

10 اسفند 1399

6 دقیقه
تجربه کاربری , رابط کاربری

6 نکته مهم برای طراحی یک فرم

ساختار یک فرم همیشه بخش مهمی از تجربه و خلاقیت وب سایت ها را نشان می دهد . در این طور فرم ها معمولا درخواست ها ، خریدها ، موارد ثبت نامی و انواع ...


مهران پایریز

مهران پایریز

12 اسفند 1399

5 دقیقه
رابط کاربری

رابط کاربری (UI) به سبک دور کاری

بر اساس آمار های منتشر شده از رابط کاربری (UI) پیش بینی می شود که تا سال 2028 ، 73٪ از تیم های طراحی حرفه ای کار خود را به صورت دور کاری انجام ...


رابط کاربری (UI) به سبک دور کاری

مهران پایریز

12 اسفند 1399

9 دقیقه